اطلاعات عمومی راجع به مبلمان

امروزه در ساخت انواع مبل و به خصوص مبل کلاسیک، چوب و یا فرآورده‌های چوبی نظیر ام دی اف و نئوپان و. به کار برده می‌شود. معمولاً در طراحی چنین مبل‌هایی از مصالحی چون چرم، پارچه و چوب با نسبت‌های مختلف استفاده می‌شود.

اطلاعات عمومی راجع به مبلمان

امروزه در ساخت انواع مبل و به خصوص مبل کلاسیک، چوب و یا فرآورده‌های چوبی نظیر ام دی اف و نئوپان و. به کار برده می‌شود. معمولاً در طراحی چنین مبل‌هایی از مصالحی چون چرم، پارچه و چوب با نسبت‌های مختلف استفاده می‌شود.

راهنمای خرید مبل استیل و راحتی

جبر مدرنیته

مدرنیته و تجدد آرام آرام به همه‌ی سطوح زندگی انسان راه یافته است، از شیوه‌ی جابجایی تا شیوه‌ی غذا خوردن و نشستن. دیگر کمر درد و پا درد آن چنان فراگیر شده است که حتی اگر خودتان چنین مشکلاتی نداشته باشید، میهمانان از شما طلب مبل و صندلی می‌کنند و نشستن بر روی زمین مقدورشان نیست. پس دست کم برای تعامل مسالمت‌آمیز با سایرین به یک دست مبل نیاز دارید.

ریشه لغت مبل  

واژه مبل از زبان فرانسوی وارد زبان فارسی شده است که ریشه‌ی آن لغت meubles است. اما معادل کلمه مبل در زبان انگلیسی لغت sofa است.

در بازار ایران، مبل به دو نوع استیل (کلاسیک) و مبل راحتی تقسیم می‌شوند. به نظر می‌رسد واژه استیل در ترجمه Classic style sofa به معنای «مبل با طرح سنتی» وارد زبان فارسی شده باشد یا این که از ترجمه Steel sofa به معنای «مبل فلزی» رواج یافته باشد که در هر صورت واژه نادرستی است. زیرا style به معنای طرح و مدل است و هیچ دسته‌بندی خاصی را مشخص نمی‌کند. همچنین steel نیز به معنای فلز است که تقریباً هیچ مبل استیل فلزی در بازار ایران یافت نمی‌شود.

مبل استیل (کلاسیک)

Classic-Sofa

مبل استیل (کلاسیک) یونانی

مهم‌ترین کاربرد مبل استیل برای اتاق پذیرایی است. زیرا از آن‌ها زیاد استفاده نمی‌شود و بیشتر زیبایی آن مدنظر است تا راحتی آن. به خاطر داشته باشید که ارتفاع نشیمن‌گاه مبل‌های استیل بالاتر از مبل‌های راحتی است و فوم یا ابر به کار رفته در آن‌ها انعطاف چندانی ندارد. این دو مورد باعث می‌شود که مبل‌های استیل نشیمن راحتی نداشته باشند و برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی‌شوند. اما از آن جهت که ترکیب چوب و پارچه است و امکان منبت‌کاری بر روی چوب را در اختیار طراح و سازنده قرار می‌دهد، زیباتر از مبل‌های راحتی هستند.

مبل راحتی

Modern-Sofa

مبل راحتی مدرن

مبل راحتی اصولاً برای اتاق نشیمن (Living room) طراحی شده است. بیشتر قسمت‌های مبل راحتی با پارچه رویه کوبی شده است و در زبان انگلیسی به چنین مبلی fully upholstered sofa می‌گویند. همان گونه که از نام آن پیداست، راحت بودن مهم‌ترین ویژگی این گونه مبل‌هاست. اما توجه کنید که مبل‌های راحتی معمولاً حجیم‌تر و سنگین‌تر از مبل‌های استیل هستند، بنابراین برای به دست آوردن راحتی بیشتر ممکن است برخی مزایای دیگر نظیر زیبایی و کم‌حجم بودن را از دست بدهید. مبل‌های راحتی از نظر طراحی و چیدمان به دو دسته‌ی L (ال شکل) و معمولی (شامل یک مبل سه نفره، یک دو نفره و دو یک نفره) تقسیم می‌شوند.

مبل نیمه راحتی

بین دو گروه مبل راحتی و مبل استیل، یک گروه نیمه راحتی یا نیمه استیل قرار گرفته است که تلاشی برای ادغام مزایای هر دو گروه بوده است. مثلاً دسته‌های مبل چوبی است اما نشیمن آن راحت‌تر از مبل‌های استیل است.

چه مبلی برای منزل شما مناسب است؟

قبل از انتخاب مبل لازم است به چند سؤال پاسخ بدهید:

1- مبل را برای اتاق نشیمن می‌خواهید یا اتاق پذیرایی؟

2- بین سه معیار زیبایی، راحتی و کم حجم بودن، کدام یک اولویت بیشتری دارند؟

3- چه قدر برای خرید یک دست مبل می‌خواهید هزینه کنید؟

اگر منزل شما وسیع است و سالن پذیرایی از اتاق نشیمن جداست و هر دو اتاق فضای بسیار خوبی برای چینش مبل دارد و شما نیز مشکل مالی ندارید، کار چندان سختی در پیش رو ندارید. کافی است یک دست مبل استیل برای پذیرایی و یک دست مبل راحتی برای اتاق نشیمن خریداری کنید و خلاص. اما در شرایطی که اغلب خانواده‌ها به دلیل قیمت بالای ملک و مسکن در آپارتمان‌های نسبتاً کوچک و نقلی زندگی می‌کنند، مدیریت فضای داخل آپارتمان و انتخاب صحیح نوع مبل بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

معیار نخست – سلیقه و سبک زندگی

یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب مبل، سلیقه‌ی شخصی شماست. به عنوان مثال برخی افراد علاقه‌ی خاصی به مبل‌های استیل دارند و علی رغم قیمت بالا و راحتی کمتر، آن را به مبل راحتی ترجیح می‌دهند. از آن جهت که مبل بخشی از اثاث و مبلمان (Furniture) داخل خانه شماست و مدام چشم شما به آن می‌افتد و مرتباً از آن استفاده می‌کنید، خیلی مهم است که از دیدن و کاربری آن لذت ببرید. لذا به سلیقه و انتخاب خودتان اولویت بالایی اختصاص دهید. مسأله‌ی بعدی سبک زندگی شماست. بعضی افراد بسیار اهل مهمانی رفتن و مهمانی دادن هستند و برخی دیگر خیر. باید ببینید در طول سال از این مبل‌ها بیشتر قرار است خودتان استفاده کنید یا میهمانان. اگر خیلی مهمان به منزل شما رفت و آمد نمی‌کند و تعصب خاصی روی مبل استیل ندارید، مبل راحتی برای شما مناسب‌تر است.

معیار دوم – هزینه

قیمت مبل‌های استیل به طور میانگین از مبل‌های راحتی بیشتر است. کند و کاری و منبت‌کاری روی چوب و این که روی هر چوبی چنین امری میسر نیست، قیمت مبل‌های استیل را بالا برده است.

معیار سوم – فضا

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب مبل، فضای لازم برای تردد بین مبل‌هاست. حتماً اتاق یا سالنی که قرار است مبل‌ها در آن چیده شود را متر کنید و طول و عرض تقریبی مبل‌هایی که قصد خریداری آن را دارید از فروشنده سوال کنید تا بعداً با مشکل کمبود فضا یا چیدمان مبل‌ها مواجه نشوید. اگر میز ناهارخوری ندارید و سبک زندگی شما به گونه‌ای است که شام و ناهار را دور سفره و بر روی زمین میل می‌کنید، حتماً به فضایی که برای چنین امری می‌بایست آزاد باشد توجه کنید.

معیار چهارم – دوام و زیبایی

برخی افراد در خرید مبل این گونه تصمیم می‌گیرند که مبل راحتی نسبتاً ارزان می‌خرند ولی هر چند سال یک بار آن را عوض می‌کنند. سناریوی دیگر این است که مبل بادوام‌تر می‌خرند و بعضاً پارچه مبلی را عوض می‌کنند. انتخاب هر کدام از این سناریوها در قیمت و رویکرد شما به خرید مبل بسیار مؤثر است.

معیار پنجم – طراحی و نشیمن

حتماً در زمان گشت و گذار برای خرید مبل، نشیمن مبل‌ها را امتحان کنید. یکی از مهم‌ترین معیارهایی که صرفاً از طریق نشستن بر روی مبل به دست خواهد آمد، میزان راحتی نشیمن مبل است. برخی مبل‌ها فاقد پشت سری هستند. یعنی پشتی مبل کوتاه‌تر از گردن شما طراحی شده است. لذا اگر به عادت روی مبل خواب‌تان می‌برد یا بدتان نمی‌آید که روی مبل چرتی بزنید، این مدل طراحی برای شما مناسب نیست. بعضی افراد نیز عادت دارند که روی کاناپه بخوابند، اگر جزو این افراد هستید، حتماً راحتی کاناپه را از این حیث امتحان کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.